Narodila jsem se jako nedonošené
dítě s neúprosnou diagnózou dětská mozková obrna. A to je stigma, se
kterým žiju celý život.
„Dětská mozková obrna (DMO) je
termín, jenž představuje skupinu chronických onemocnění, které jsou
charakteristické poruchou centrální kontroly hybnosti. Pojem
dětská představuje období, ve kterém se nemoc začne projevovat, označení
mozková, určuje místo, kde dochází k poruše (v mozku) a termín obrna
vyjadřuje, že tato nemoc působí problémy s hybností těla. DMO postihuje
pouze mozek, to znamená, že nezahrnuje poruchy hybnosti, které byly
způsobeny onemocněním periferních nervů či svalů. Při DMO dochází ke špatnému
vývoji nebo poškození motorických (hybných) oblastí mozku, a to má za následek
nedostatečnou kontrolu hybnosti a vadné držení (postúru) trupu a končetin. DMO
se začne projevovat už v prvních měsících nebo rocích života, ale
zpravidla se s rostoucím věkem již nezhoršuje.“ (www.nemoci.vitalion.cz)
Hned po narození jsem byla
převezena do brněnské nemocnice v Černých polích.
Nikdo z lékařů si tenkrát neodvážil
s jistotou říct, zda přežiju. A ani ty nejoptimističtější prognózy
nevypadaly zrovna růžově. Když se nad tím zamyslím, uvědomuji si, jak náročné
muselo být toto období pro mé rodiče. Představa, kdy jim lékař oznámí, že
pravděpodobně nikdy nebudu chodit, přemýšlet ani samostatně žít, je pro mě
děsivá. Měli právo volby – umístit mě do ústavu, čímž by si zřejmě usnadnili
v mnohých oblastech vlastní životy, nebo se tomu postavit čelem a bojovat
spolu se mnou. Bojovat za pokroky, které možná nikdy nepřijdou, vědět, že na ně
budu odkázaná nejspíš do konce života.
Vybrali si druhou variantu. I když
pravděpodobně netušili, jak dlouhou a náročnou cestu máme všichni před sebou.
Možná jsem nakonec i ráda, že si
z této části svého života téměř nic nepamatuju.
Lékař doporučil cvičení tzv.
Vojtovou metodou. „Metoda je založena na principu využití tzv. reflexní
lokomoce, tedy pohybu těla řízeného vrozenými reflexy, bez závislosti na vůli
pacienta. Vychází ze skutečnosti, že v lidském mozku jsou geneticky zakódovány
určité pohybové vzorce. Ty se snažíme pomocí vybavení reflexů obnovit. U
nejčastěji léčených dětských pacientů s hybnou poruchou se totiž jedná o
poruchu na úrovni řízení pohybu mozkem, nikoliv o svalovou poruchu.“ (www.lekari-online.cz)
A tak se máma
musela Vojtovu metodu naučit a pravidelně se mnou cvičila. Cvičení pro mě bylo
bolestivé a nepříjemné, vždy jsem se mu bránila, takže jsme si obě „užily“
svoje.
Měla jsem (mimo jiné) i problémy
s chůzí a v pěti letech jsem podstoupila operaci achilovy šlachy. Zákrok
měl pomoci tomu, abych došlapovala na celé chodidlo, chodila jsem totiž po
špičkách jako baletka.
Dokud jsem nezačala chodit do
školy, neuvědomovala jsem si rozdíly mezi mnou a ostatními dětmi. Ve školce
jsem sice chodila do integrované třídy, ale tam jsme měli za spolužáky svoje
zdravé sourozence. A ti na nás handicapované byli zvyklí, a tudíž nám nedávali
najevo, že jsme jiní. Se vším nám pomáhali a povzbuzovali nás.
Myslím si, že už i v tak útlém
věku bylo pro mě a ostatní děti, které se potýkaly s nějakým postižením
velmi důležité, aby měly pocit, že nevybočují z davu, že nejsou horší než
ostatní jenom proto, že jejich startovací životní pozice byla o něco
složitější. Každý chce být v něčem dobrý, vynikat alespoň v jedné
činnosti. A když ne přímo vynikat, být minimálně na stejné úrovni se zdravými
kamarády.
A pak se přiblížil den nástupu do
školy. Mě dětská mozková obrna limitovala i v dalších oblastech než jen
v pohybu. Tělocvik, pracovní vyučování, výtvarná výchova pro mě byly
hodinami hrůzy. Ruce, nohy, zkrátka celé tělo mě neposlouchalo, i když jsem se
tak snažila. Posměšky, zlostné popichování bylo na denním pořádku. Uzavírala
jsem se do sebe a snila jsem o tom, jak namaluju nejkrásnější výkres, vyhraju
lyžařské závody a všichni se mnou budou chtít kamarádit. Bojovala jsem sama se
sebou a nerozuměla jsem tomu, proč když se snažím, jak nejvíc můžu,
neodpovídají moje výsledky vynaloženému úsilí. Hodně mě to trápilo, probrečela jsem kvůli tomu spoustu hodin. Zkuste vysvětlit malému dítěti, že není o nic horší než jiné děti, pouze
musí bojovat daleko víc, aby ostatním a hlavně samo sobě dokázalo, že je
šikovné. Vysvětlit to nejde.
Pravda je taková, že jsem ten nejkrásnější
obrázek nikdy nenakreslila. Ale postupem času mi na tom přestalo záležet.
Nepochybně se tak stalo v době, kdy už jsem byla o trochu starší a dokázala jsem si uvědomit, že
není moje vina, že mi některé úkoly činí problémy.
Jak přibývalo učení
v matematice, přestávala jsem zvládat. A rázem tu byl nový nepřítel –
dyskalkulie a s tím spojená špatná orientace v prostoru. Později jsme
zjistili, že dyskalkulie může být následkem právě dětské mozkové obrny. Naivně
jsem si myslela, že to nejhorší období mám za sebou a už bude všechno jen tak,
jak má být. Spletla jsem se. Sice jsem už chápala, že za svoje postižení tak úplně nemůžu, ale najednou přede mnou stál další problém a zdálo se, že jsem opět na
začátku, že zase musím bojovat s něčím tak primitivním jako je matematika.
Pro ostatní spolužáky a mého bratra byla matematika zcela jistě primitivní.
Nikdo nechápal, co se mi na ní zdá tak těžké, proč mi dělá takové problémy
vypočítat příklad, který KAŽDÝ zvládne za pár minut. Nebyla jsem každý. Znovu
jsem si připadala neschopná. A horší než všichni ostatní.

Kdybych za každou slzičku, kterou jsem uronila
nad matematikou, fyzikou a chemií dostala korunu, měla bych dneska asi dost
tučné konto v bance. Ale nedala jsem se. Vyhlásila jsem svým handicapům
válku.
Díky psychologickému vyšetření mi
ve škole vyšli maximálně vstříc a vytvořili pro mě individuální plán. Podle něj
jsem se matematiku učila samostatně jen s učitelem, který se mi věnoval,
měl víc prostoru pro to, aby mi látku vysvětlil. A chválil mě i za ten
sebemenší úspěch. Ač to možná zní směšně, hodně to tenkrát pomáhalo. Jen to
vědomí toho, že se něco podařilo, mě dokázalo hodně potěšit. Kromě toho jsem už
v žákovské knížce neměla z matematiky pětky od shora až dolů,
najednou se pomalu známky zlepšovaly. I když jen nepatrně. Ale mně dělal radost
každičký malý úspěch. Vždyť nějak se přece začít musí.
Před koncem základní školy se
vyskytl další problém. Věděla jsem, že se jen těžko dostanu na střední školu,
kde by se v přijímacím testu měly počítat matematické příklady. Hledala
jsem obor, který by mě bavil a zároveň by mě dál neznevýhodňoval oproti ostatním
uchazečům hned u přijímacích zkoušek. A našla jsem ho. Vystudovala jsem
knihovnictví, matematika byla na této střední škole víceméně okrajovým
předmětem.
Odmaturovala jsem
s vyznamenáním. Tenkrát jsem tomu nevěřila a možná že ani dnes tak úplně
nechápu, jak je to možné. Ale ten den byl pro mě hodně přelomový. Poprvé
v životě jsem měla pocit, že jsem dokázala něco velkého i přes všechny
překážky, které jsem musela překonávat.
Myslím si, že navzdory těm černým
předpovědím lékařů všechno dopadlo relativně dobře. Vždyť oni nedoufali
v to, že budu normálně žít. Nevěřili, že budu schopná chodit nebo
přemýšlet. A já? Žiju, chodím, přemýšlím a vystudovala jsem vysokou školu.
V tom jsem asi překvapila i sama sebe.
Ano, mám jednu nohu o kousek kratší
než tu druhou a občas na ní při chůzi napadám. Ale jinak by snad už dneska nikdo
nepoznal, jak těžký byl ten začátek. Na noze mám dodnes několikacentimetrovou
jizvu. Snad jako vzpomínku, abych nikdy nezapomněla na to, čím jsem prošla a že
i přesto jsem snad překonala něco, co bylo zdánlivě nepřekonatelné. Sama sebe a
všechna ta lékařská tvrzení.
Do současného života mi to dalo
hodně. Naučila jsem se nevzdávat, bojovat až do konce, ač je mnohdy cesta hodně
vzdálená a trnitá. Tenkrát taky byla….a došla jsem po ní docela dost daleko...
Děti umí být kruté a dospělí taky, třeba když na Tebe někdo ječí do telefonu, protože se neumíš orientovat v mapě, že? :o)) Moje maminka vždy říkala, že rány (osudu) člověka buď zocelí, nebo položí. Su moc ráda, že jsi ta první varianta a žes to všechno ustála. Samozřejmě mě vytáčí lidi, kteří neumí počítat a číst v mapě, ale udělám výjimku, protože Tě mám ráda a vážím si Tě. Bojuj dál, Amazonko!
OdpovědětVymazatJá věděla, že mi to připomeneš! :-D Nojo, tak musím mít nějakou chybičku, víš jak... :-D A doufám, že to nebude znít blbě, ale jsem za to nakonec i ráda, že jsem tohle všechno prožila už třeba i jako dítě, protože díky tomu vím, že věci fakt nejsou zadarmo a že je to u mě normální, že si musím něco vydřít a vybojovat...Naproti tomu znám spoustu lidí, kterým všechno šlo vždycky hladce a úspěchy jim padaly do klína bez většího úsilí a pak když se jim v životě jednou něco nepodaří,tak si pomalu sahají na život, protože neví, jaké to je prohrát...Já to mám přesně obráceně! :) Vyhrávám postupně a vždycky mě to překvapí! :-D
VymazatNapsala jsi to moc pěkně. Proto zastávám názor, že děti se mají bít a ne milovat, protože pak si člověk myslí, že láska je snad zadarmo nebo co? :o)) Ale jo, je to tak, lidi, kteří si nikdy nic neprotrpěli, berou vše jako samozřejmé a chybí jim soucit, to jsem si všimla v souvislosti se zvířaty třebas. Sytý hladovému nevěří v každém slova smyslu... Taky nejsou vůbec odolní, stane se jim nějaká prkotina, kterou otrlý človek bere už jako běžnou součást života, a ti lidičkové z bavlnky se hroutí, věší, mají deprese, chodí k psychoušovi a nikdo je nechňápe :o))
VymazatPřesně, to pak taky není dobrý, když člověk nezná i tu druhou stranu mince...Nejvíc se toho naučíš vždycky přes nějaký bolestivý nebo nepříjemný zážitky...Vím, jak mi to máma vyprávěla, že se s ní doktoři bavili tak, že bude úspěch, když vůbec přežiju do dalšího rána a narovinu jí řekli, že třeba nebudu chodit nebo cokoli dalšího...No a když si vybavím celou tuhle cestu od okamžiků, který si ještě ani nemůžu pamatovat, přes moje šílený boje s matikou až po to, že jsem si došla pro ten svůj vysněnej diplom i když ve mě skoro nikdo nevěřil, tak mi to svým způsobem i dodává sebevědomí...ale pořád se tomu nepřestávám divit... :)) Třeba jednou budu mít mít tyhle "lidičky z bavlnky" u sebe v ordinaci a pěkně si popovídáme... :-D
Vymazat